maandag 24 december 2012

Maandag - taxfree

Vandaag weer een schitterende dag, heel veel zon, temperatuur was 10 graden. Dit zijn van die perfekte skidagen.

Livigno is een taxfree dorpje, dat werd heel snel duidelijk toen ik AJ ineens zag stuiteren bij de drankafdeling in een supermarkt. Bijv 1 liter strohalm rum voor 7,50€.

Uiteraard vraag ik me af hoe een dorpje zomaar taxfree kan zijn, worden. Volgens de overlevering was het zo dat degene die gestuurd werd om de belastingen te innen op mysterieuze wijze verdween. De realiteit is anders, de vallei was zo slecht bereikbaar in de winter en de eeuwenlange armoede, dat de toekenning er kwam om ervoor te zorgen dat de vallei bewoond bleef om zodoende als staat ook eigendom in de vallei te kunnen claimen.

In 1912 werd pas de eerste telefoonlijn aangelegd. Zo trad Livigno communicatief uit zijn isolement. Het was echter wachten tot 1914 voor er met wagens naar Livigno kon worden gereden. Door de aanleg van de "Via di Döss" die over de Trepalle-pas, Foscagno-pas en d'Eira-pas Livigno verbond met het 40km verder gelegen Semogo. Dit bracht Livigno deels uit zijn isolement en bracht de eerste toeristen naar de vallei.

in 1953 wordt de opening van de eerste skilift gevierd en 1959 wordt de skischool opgestart. Livigno begint nu definitief aan de omschakeling van afgesloten landbouwersgemeenschap naar open dorp klaar voor het toerisme.

Livigno heeft zoals eerder gezegd 115 km pisten, het dorp ligt op 1815m en de pistes lopen tot 2797m hoogte. De livignezen die wij tot nu toe zijn tegengekomen spraken allemaal Engels en waren allemaal (!) super aardig. Tsja, wij zijn al 6 jaar Tsjechen gewend en die zijn op zich wel aardig, maar laten dat niet zo snel zien.






Dit is een gebied wat je met gids kunt betreden, freeride noemen ze dat, gewoon lekker in de natuur met lawinepieper.


Kunstukje. Erg mooi, ik kon helaas niet dichterbij komen, dan had ik moeten klunen naar boven en dat doe ik natuurlijk niet. In het dorp zelf zie je ook vele kunstwerken van sneeuw (zoiets als de zandsculpturen in Scheveningen). Al 15 jaar vindt Livigno art in ice plaats.







3 opmerkingen:

  1. Zo die week kan niet meer stuk met al die drank hi hi
    Ik doe het wel met een liefmansje. Ha ha
    Gr. Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verhaal over de plaats, en wat een mooie ijsbeelden.Ik mis de kinders ):Fijne Kerstavond xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er allemaal heel vervelend uit! Xx isabelle

    BeantwoordenVerwijderen